天平家园鹤翔航头朱家角古镇泗泾 今日九星宝山社区璀璨徐家汇定海家园科瑞物业湖南社区健康枫林今日虹梅今日练塘龙华社区曲阳社区庙行之声北站社区江桥报太平家园嘉兴天地美丽顾村和谐盈浦金泽报道康健社区走进广中
关闭
新民网移动客户端点击或扫描下载
您现在的位置:首页 > 上海闲话 > 沪语天地 > 正文

上海话走向辉煌——上海话前世今生之三

2013-12-09 11:33
来源:新民晚报        新民网编辑:田诗雍    作者:钱乃荣T | T 字号: 打印 参与评论(0)

  文/钱乃荣

  170年前1843年11月17日,上海对外开埠,辣辣租界搭原县城、南市、闸北、虹口咾啥地方,繁华个城区老快就形成了,城区个上海话随辣上海个都市化而发生了邪气快个变化。首先是在语汇上个变化。

  上海成为一个开放之都,大量外籍、外地人口陆续迁进上海,各地个闲话尤其是江浙吴语个生活词汇,撞击了以松江话为基础个上海话当中个生活基础用语。上海话勿拘一格个大量吸收各地有用个词语,词语兼用搭仔借用比较常见,像常用词“一共”集中了“一共、一总、总共、共总、统共、拢共、一共拢总、一齐拉起、一道辣海、一塌刮子、亨八冷打、搁落三姆”交关同义词近义词,搿个会使讲上海话有了多样化个选择,后面三个词就比较生动。“一点点”勿同于“一微微【mi,极小】、一屑屑【如粉状】、一滴滴【dik,如水珠】、一沰沰【dok,较大糊状】,同中有异,表现生活更为细腻。

  分散搭仔集中,语言是会自动调节得正好个。语言本来就是使用者约定俗成个,约定俗成本身就是优胜劣汰,葛咾近代世界形成个大都市像伦敦、巴黎、纽约、上海,侪是世界浪优化语词个集散地。占上海人口80%以上个全国各地移民陆陆续续来到上海,使得上海话取得了杂交优势。其中一种最常见个演变方式,是使各地方言个公约数词语较快辣上海话当中取胜,举例像上海话个“东半爿【dongbebhe】、东面”、苏州话的“东首、东面”、宁波话的“东半边、东面”,以“东面”取胜;又比方原来上海话个同义词“净、汏”、“安、摆”、“担、拿”、“坍惷【tecong】、难为情”侪以后者取胜,搿个就使上海话最早个摆脱了窄地域性个土语,也使上海话辣辣吴语方言中成为更加有代表性个方言。以后,上海周边城市也慢慢个跟随上海话发生类似个变化。

  世界浪国际性大都市个语言,侪会吸收各种语言、方言当中个精华,上海话主要从英语当中吸收了大量词语,也从来到上海个移民当中吸取有特色个词语,像苏州话个“标致、淴浴、吃家生、啥叫啥、跌跟跺、一只顶”,宁波话个“阿拉、高头、窗门、碗盏”,杭州话个“莫老老、扒儿手”,苏北话个“小把戏、乖乖弄底冬”咾啥。

  从晚清起上海人衣食住行发生了大变化,从西方传来了大量个新事物、新观念。老上海人搭移民一道,主要是以宽阔个胸怀,看见一样新鲜物事,就造一个新词。辣上海都市化进程当中,像“马路、洋房、自来水、自来火、电灯泡、电线、书局、报馆、编辑部、影戏院、公司、商会、会馆、同乡会、救火会、孤儿院、自鸣钟、夜光表、寒暑表、牙刷、橡皮筋、粉笔、铅笔、笔记簿、画报、口琴、明星、操场、篮球、高尔夫球、照相、软片、雪花膏、花露水、水果糖”,新名词辣上海话里向澎湃涌出,遍地开花。

(新民网编辑:田诗雍)
今日热点

发布评论

评分:
 /  人已评
>>已有条评论

您还能输入140

查看网站地图

增值电信业务经营许可证(ICP):沪B2-20110022号 | 互联网新闻信息服务许可证:3112009001 | 信息网络传播视听节目许可证:0909381

广播电视节目制作经营许可证:(沪)字第536号 | 新民晚报官方网站 xinmin.cn ©2013  All rights reserved.

您还未登录
用户名:
密    码:
下次自动登录    找回密码
没有账号?    立即注册
新民网友:
评论成功

评论成功,谢谢参与!

点“看微博”查看您的上海滩微博

   

评论成功

评论成功,谢谢参与!