天平家园鹤翔航头朱家角古镇泗泾 今日九星宝山社区璀璨徐家汇定海家园科瑞物业湖南社区健康枫林今日虹梅今日练塘龙华社区曲阳社区庙行之声北站社区江桥报太平家园嘉兴天地美丽顾村和谐盈浦金泽报道康健社区走进广中川北印象重固家园今日佘山
关闭
新民网移动客户端点击或扫描下载
您现在的位置:首页 > 上海闲话 > 沪语天地 > 正文

万变勿离其宗——上海话前世今生之十

2014-04-15 09:36
来源:新民晚报        新民网编辑:田诗雍    作者:钱乃荣T | T 字号: 打印 参与评论(0)

  文/钱乃荣

  上海从20世纪10年代起就是全国金融、经济搭仔文化个龙头,上海方言也自然个成为江南以至全国语言发展个龙头。1935年,当时提倡“大众语”个乐嗣炳先生就写到上海当年语言生活个崭新面貌:“中国的现阶段是产业革命。上海港每年出入船舶二万多只三千多吨,在世界只让纽约……充实的物质文化发展了相应的精神文化,近几十年来主要的文化运动和文化人大都从上海出发。随着时代而演进,上海是现代中国交通的枢纽,产业的大本营,文化的中心点,同时是新中国语顶大的制造厂;一件新的事物在上海发现,上海人立刻替它制造一批新的语词,大批的翻译大量的书报每天播送着新语词,最先流通在上海……它汇集了全人类语言的精华,是代表大众的思潮的,它一面不断生产,一面散布各方。”

  上海话个高速发展,使得古代形式、近代形式、最现代个形式,农业社会、手工业社会、工业社会、商业社会个各种词语,同时浓缩搭积累辣辣几代人个口语中,搿个使上海话个日常用语成为一种时代层次十分丰富个语言。

  上海话也辣100年间一跃而成为中国汉语三大方言(北京话、广州话、上海话)之一。到20世纪二三十年代,城区个上海话无论辣语音搭语汇浪向侪取得长足个发展,伊搭城郊外四周个老上海话拉开了相当大个差距。由于上海个地位,后来大家就公认上海城区里向个新上海话为正宗个上海话,而拿四周乡镇浪向仍然辣辣缓慢变化个老上海话按地名称之“江湾话”、“梅陇话”、“三林塘话”咾啥,或者统称叫“上海本地老闲话”。通用上海话个地域,大致辣90年代以前个上海十个市区范围之内,当时上海市版图上个十大郊区都还是以县称呼个。90年代以后上海方言分布个变化、语言哪能变化,搿个是后话了。

  都市化以后个上海话发生了巨变,词语新陈代谢比其他城市快速得多,变得五光十色,多姿多彩,变化之处,俯拾皆是。上海话个韵母从1853年(英国传教士艾约瑟记录)个63个合并成2003年(笔者调查记录)个32个,上海话个声调从继承古汉语完整个8个声调合并成吴语区最简单个5个,减少将近一半。搿个是我国近代方言史浪绝无仅有个奇迹。

  因为上海1843年开埠后经济文化浪向老快就形成了中心地位,移民来源个五湖四海互相抵消,呒没一种方言能够较大个影响上海话,或者几种方言拼合取代上海方言,上海话还是辣老上海话基础浪稳定有序个持续发展。上海话到2003年的10个元音音位搭仔1853年10个元音音位完全相同,22个辅音音位也呒没变化,呒没吸收过任何一种方言里(包括普通话)个一个音素,吸收其他语言个词语侪是以“借词”形式用上海话语音发音个。语言自有其严格个结构搭变化个规律。一个半世纪里向上海方言尽管变得老多,但万变勿离其宗。

  从1845年到1950年100年间,西方传教士用现代语言学个方法接连勿断辣上海出版了四十多本记录上海话个著作,包括课本、故事、语法、音节表、字典、词典、圣经、报纸,真实个记录了上海话个语音、词汇、语法,搿眼书见证了上海话快速又连续个变化。

新民网茶馆由新民网出品
微信号:newteahouse
无节操、有道理
最麻辣,最有趣的时事脱口秀!
你今天脑补了吗?

新民网事由新民网出品
微信号:xinminwangshi
突发事、新鲜事、有趣事
感人事、烦心事等你来爆料!
扫一扫,关注有礼!

侬好上海由新民网出品
微信号:helloshanghai2013
吃喝玩乐、上海故事、同城活动
每天热爱上海多一点
加入小侬家族就对啦!

(新民网编辑:田诗雍)
今日热点

发布评论

评分:
 /  人已评
>>已有条评论

您还能输入140

查看网站地图

增值电信业务经营许可证(ICP):沪B2-20110022号 | 互联网新闻信息服务许可证:3112009001 | 信息网络传播视听节目许可证:0909381

广播电视节目制作经营许可证:(沪)字第536号 | 新民晚报官方网站 xinmin.cn ©2013  All rights reserved.

您还未登录
用户名:
密    码:
下次自动登录    找回密码
没有账号?    立即注册
新民网友:
评论成功

评论成功,谢谢参与!

点“看微博”查看您的上海滩微博

   

评论成功

评论成功,谢谢参与!