今日空气质量  
您现在的位置:首页 > 上海闲话 > 头条 > 正文

鲁迅杂文中个上海闲话

2013-01-16 17:36
来源:新民晚报         新民网编辑:田诗雍    作者:朱亚夫 T | T 字号: 打印 参与评论(0)

  文 / 朱亚夫

  大【du】文豪鲁迅是主张“方言入文”个,伊曾经讲过:“方言土语里,很有些意味深长的话,我们那里叫‘炼话’,用起来是很有意思的,恰如文言的用古典,听者也觉得趣味津津。”所以,鲁迅个作品当中,就老多用到迭种“意味深长”个方言。

  鲁迅是浙江绍兴人,使用最多个方言当然第一要推“绍兴闲话”,名列第二末,就是阿拉上海闲话了,特别是1927年鲁迅住到上海以后,由于身临其境,耳濡目染,上海闲话拉伊后期个主要文学创作——杂文当中频频出现。据有关专家统计,鲁迅杂文当中明显个上海闲话,勿包括重复个,就有一百多个地方。单单拿标题来讲,就有《抄靶子》、《吃白相饭》、《唐朝的钉梢》、《揩泪》、《寻开心》等八九篇文章。鲁迅先生是阿拉民族个语言大师,交关上海闲话一拨伊点化入篇,就好像天浪向个明星,闪烁出耀眼个光辉;好比绿地浪向个红花,显得老老醒目传神。

  鲁迅杂文当中迭种能“增加文章的活气的”上海闲话,概括来讲主要有三个方面。首先是鲁迅杂文中个上海话能折射出旧上海个社会世象。鲁迅垃拉《准风月谈·爬和撞》中讲:“爬是自古有之,例如从童生到状元,从小瘪三到康白度。撞却似乎是近代的发明。”一个“爬”字,邪气生动个写出旧社会当中老多人挣扎向上“爬”个世象,迭个当中鲁迅连用两个上海闲话“小瘪三”与“康白度”,更加是点睛之笔。侬看,据《简明吴方言词典》讲,“瘪三”是旧上海称城市中无正当职业而以乞讨或者偷窃为生个游民。一个“瘪”字,形容伊枯干精瘦;一个“小”字,说明伊年少瘦弱。“小瘪三”是旧上海个产物,而“康白度”就是大腹便便个“买办”。迭个侪是十里洋场上海滩个特产。所以,“从小瘪三到康白度”实在是旧上海 “向上爬”个邪气形象个概括。其他,又比方称投靠地痞流氓头子叫“拜老头子”,把流氓制造事端诈取财物个卑劣行径称“折梢”,对被外国人脚踢叫作“吃外国火腿”咾啥,迭种上海闲话,侪被鲁迅随手拈来,写到杂文当中。

  再有鲁迅杂文中个上海闲话带有浓重个感情色彩,有力个表达出作者个拳拳赤子之情。鲁迅垃拉《南腔北调集·为了忘却的纪念》中,谈到左联烈士殷夫个辰光,提到伊曾经带了一本“一个美国的新闻记者所做的中国游记”送拨殷夫,后来殷夫被捕,迭本书没收脱,“落拉‘三道头之类’的手里了”。“三道头”是指旧上海租界浪个巡官,因为制服臂章浪向有三条横纹标记而得名,鲁迅随手用了迭个富有上海地方色彩个词语,表示了伊对“三道头之类”个蔑视搭憎恨,也表达了对革命烈士个深深怀念。

  又比方垃拉《南腔北调集·作文秘诀》中,用上海闲话“肉麻当有趣”,揭露了当时刊物浪向“父子作家”、“夫妇作者”,密授“作文密诀”个令人作呕个闹剧。垃拉《伪自由书·文学上的折扣》中,用上海闲话“像煞有介事”,来讽刺上海滩上有些文人装模作样,假正经个伪善面目等等。还有鲁迅杂文中的上海闲话能使文章更加生动、形象,富有幽默感。 1931年,军阀何键向国民党第四次代表大会提议:“中小课程应增设公民科,以保持民族固有道德而拯已溺之人心。”鲁迅作歌谣讽刺:“但愿诸公勿性急,让我来编教科书,做个公民实在勿容易,大家切莫耶耶乎……公民义务多得很,只有大人自己心里慌,但愿诸公切勿死守我的教科书,免得大人一不高兴便说阿拉是反动。”(《集外集拾遗·公民科歌》)迭里伊连用好几句上海话:“勿性急”(不着急)“勿容易”(不容易)、“耶耶乎”(马马虎虎)、“阿拉”(我),不但通俗上口,增加了歌谣本色,而且生动传神,具有嘻笑怒骂个功效。

  其他像称自杀为“跳黄浦”,吵架为“相骂”,傻子为“阿木林”、“曲辫子”、“寿头码子”等,迭点挂拉上海人嘴巴浪向个闲话,一拨鲁迅用进杂文当中,侪能唤起人们浓重个乡土意识,细细读来别有一番情趣。

(新民网编辑:田诗雍) 
今日热点

发布评论

评分:
1 2 3 4 5
 / 0 人已评
>>已有20条评论

您还能输入140

同时转发到上海滩微博
  • 数据加载中……

微访谈

微言博议

微辩论

投票成功 “做民调 赢大奖”转盘抽奖 科沃斯地宝、交通卡、面包机、数码礼包、象印保温瓶等百份奖品等你拿 去试试手气
您已投过票 “做民调 赢大奖”转盘抽奖 科沃斯地宝、交通卡、面包机、数码礼包、象印保温瓶等百份奖品等你拿 去试试手气