天平家园鹤翔航头朱家角古镇泗泾 今日九星宝山社区璀璨徐家汇定海家园科瑞物业湖南社区健康枫林今日虹梅今日练塘龙华社区曲阳社区庙行之声北站社区江桥报太平家园嘉兴天地美丽顾村和谐盈浦金泽报道康健社区走进广中
关闭
新民网移动客户端点击或扫描下载
您现在的位置:首页 > 上海闲话 > 沪语天地 > 正文

海派个奇思遐想——上海话前生今生之七

2014-02-24 16:21
来源:新民晚报        新民网编辑:田诗雍    作者:钱乃荣T | T 字号: 打印 参与评论(0)

  文/钱乃荣

  上海人,辣“海纳百川、有容乃大”个海派文化熏陶下面,思维活跃,锐意创新,表现辣造词浪向,充满海派个奇思遐想。阿拉从三个时间段来看上海人用词风格个领异标新。

  上海闲话当中利用比喻、借代、双关、通感咾啥构成个词语比比皆是,继承弘扬了一大批表现江南文化个吴语生动词语,像“珍珠米、荷包蛋、鸡毛菜、粽子糖、

  瓦爿饼、芋艿头、和尚头、板刷头、田螺眼、兰花节头、黄鱼脑子、黄牛肩胛、蜡烛包、橡皮泥、海瓜子、烫山芋(棘手的事)、牛踏扁(一种大而扁的菜豆)、叫哥哥(蝈蝈)、鸳鸯(东西不相同而配成一对)、老爷(质差,碰不得)、奶油(可爱,讨人欢喜)、贴肉(十分亲热)、跷跷板(摆不平)、磨光石卵子(圆滑)等等,连称颜色也有“铁锈红、咸菜绿、香烟灰”。

  到上海开埠以后,大批新鲜活泼个词语从民间勿断产生出来。像额上个皱纹叫“电车路”;步行,叫乘“十一路电车”,说话离题漫无边际,叫“开无轨电车”;光头,叫“电灯泡”。还有“照会(面貌)、薄脆(一种饼)、咬耳朵(凑近耳边说秘密)、吃萝卜干(手指关节被击扭伤)、拆烂污(做事不负责任)、放白鸽(失约)、隔枪篱(夹在中间受挫)、打电报(眉目传情)、翻门槛(变换各种窍门)、睏扁头(异想天开)、热大头昏(想入非非)、轧扁头(被搞得焦头烂额)、新开豆腐店(新开张)、橡皮饭碗(不会失业的职业)、空心汤团(不能兑现的许诺)”。有能力,朋友多,好办事叫“兜得转”、“搞得定”、“吃得开”。还有“搭架子、收骨头、牵头皮”等等惯用语,对生活个方方面面有老大个概括力。

  利用谐音或和韵也能使语言生动活泼,像故意用反话触人个霉头,称“厾煤球”;讨厌人话多,讲伊“烦得像饭泡粥”;勿欢喜对方胡搅蛮缠,就讲“侬来搅啥个百叶结!”

  用点噱头闲话去叫人家“十三点”,叫伊“十一点八刻”,又叫“B拆开”;形容一个人立得笔直头歪辣海,叫“六点零五分”;称“搓麻将”叫“学习144号文件”。

  夸张起来,也是无边无际。譬如形容感觉浪向辰光老长,讲等侬等仔“半半六十日”;形容遥遥无期,讲“开年礼拜九”。一个人拨别人搞得昏天黑地个辰光,伊讲:我现在已经拨侬搞得“五荤六素、七丁八倒、七支八搭、搞七廿三”,弄得“投五投六、六神无主、半死半活、死蟹一只”啦!

  极言倒霉,讲“霉头触到哈尔滨”;极言不顺利,可讲“碰着七十二个大头鬼”;极言变化之快,讲“眼睛一眨霎,老母鸡变鸭”;极言精明之甚,叫“门槛精到九十六”;极言侥幸到头,讲“额角头碰着天花板”;极言折本,讲“赔账吃到南天门”。

  直到现在个80后,活跃个思维仍旧催生了交关新流行语。“根号3”,称身材欠高个男生;换话题叫“调频道”;“侬死机啦!”是对某个处于发呆状态人个质疑;“兼容机”则用来喻指谈三角恋个人;“绝代佳人”趣指结婚不要小孩个自由女性;讽刺离过多次婚个女人,讲伊“前公(功)尽弃”,祝伊再结(接)再离(厉)”。“接了张罚款单”指收到了一张婚宴请柬;叫伊“3.72平方”,就是“十三点、不三不四”。“通心粉”指虚有其表呒没内涵个人;“鬼摸大蒜头”,指乱来个无厘头。十足幽默戏言,依然表现出搿个大都市语言个灵动。

侬好上海由新民网出品
微信号:helloshanghai2013
大城小事,第一辰光微信阿拉
扫一扫,关注有惊喜!
小侬等你来报道!

(新民网编辑:田诗雍)
今日热点

发布评论

评分:
 /  人已评
>>已有条评论

您还能输入140

查看网站地图

增值电信业务经营许可证(ICP):沪B2-20110022号 | 互联网新闻信息服务许可证:3112009001 | 信息网络传播视听节目许可证:0909381

广播电视节目制作经营许可证:(沪)字第536号 | 新民晚报官方网站 xinmin.cn ©2013  All rights reserved.

您还未登录
用户名:
密    码:
下次自动登录    找回密码
没有账号?    立即注册
新民网友:
评论成功

评论成功,谢谢参与!

点“看微博”查看您的上海滩微博

   

评论成功

评论成功,谢谢参与!