天平家园 鹤翔航头 朱家角 古镇泗泾 今日九星 宝山社区 璀璨徐家汇 定海家园 科瑞物业 湖南社区 健康枫林 今日虹梅 今日练塘 龙华社区 曲阳社区 庙行之声 北站社区 江桥报 太平家园 嘉兴天地 美丽顾村 和谐盈浦 金泽报道 康健社区 走进广中 川北印象 重固家园 今日佘山 永丰社情 友谊社区 今日张江
关闭
新民网移动客户端点击或扫描下载
您现在的位置:首页 > 上海闲话 > 沪语天地 > 正文

沪上敬语个式微

2014-11-11 10:44
来源:新民晚报        新民网编辑:田诗雍    作者:畸笔叟T | T 字号: 打印 参与评论(0)

  文/畸笔叟

  天有点冷,我决定午餐吃西安凉皮加麻辣烫。当然是把凉皮买到麻辣烫个摊位浪去吃。麻辣烫现在是姑娘们个最爱,果然,同桌有两位上海姑娘。

  老板娘四十开外了,老上海,所以找钞票辰光叫我“爷叔”——标准上海叫品。旁边两位姑娘听见后,便议论起来。

  “老怪个喏,叫伊爷叔。”“迭个还算好个,上次我辣一只摊头浪买物事,伊个女个叫我阿姨!”另一个姑娘迫勿及待个插嘴,“我心想,嗤,我有介老啊!哼!我明明看中了伊个物事,偏勿买!别转屁股走人。”

  我听了只好摇头。想起报浪曾多次惊呼上海小囡勿会说上海话了,此又一例。岂止是勿会说,连听也听勿懂了。

  比如哪能招呼陌生人。据我所知,上海个老规矩是要“叫大两辈”。搿是苏浙沪一带近几百年未曾变过个约定俗成。比如,老板娘估摸自家能做搿个姑娘个阿姨,也就是实际上大伊一辈。葛末按正常辈份叫,应该叫伊“外甥女”,“叫大一辈”是叫“妹妹”,“叫大两辈”当然是叫“阿姨”了。蛮准足,一点也呒没要把人叫老个意思。假使伊个老板娘可以当伊外婆了,一般就会叫伊“妹妹”了。叫“妹妹”,伊就勿会“翻毛腔”,但其实还是呒没听懂。

  我从小无数次看到我外婆冲着脱我一样大个小屁孩叫“弟弟”,也是因为,按辈份应叫“外孙”,“叫大一辈”是叫“外甥”,“叫大两辈”当然是叫“弟弟”了。

  小辰光我是认认真真个请教过外婆个,问,为啥要“叫大两辈”呢?外婆只是告诉我,勿搿能叫,侬问路,别人勿告诉侬。蛮严重!

  “叫大两辈”只是敬语个一种。老底仔可是全套个:见人先说“久仰久仰”;问名字要说“请教尊姓大名”;问年龄要说“老先生(或老太太)今年高寿?”或“贵庚”;问住址要说“府上是——”;借火点烟还得说“借光”。齐备得很。现在都逐渐消失了。

  敬语其实是世界各国语言个通例。英语里个称呼有polite和impolite之分,wouldyou与willyou是大有区别个。日语就更讲究了。

  细细想来,上海敬语个解构主要辣上世纪70年代。很多勿懂上海滩老规矩个“文革新贵”们找到了一条冠冕堂皇个理由:“阿拉大老粗,呒啥文化,只会直来直去,客气勿来个。”真是又大又老又粗,居然就搿能颠覆了敬语。取而代之个是粗俗勿堪个市井语言。所以,现在市面上淑女难觅,语言先就过勿了关。当然温文尔雅个绅士,也一样难觅。

  其实,只要勿为了称呼而吵起来,或无法沟通,叫啥真也无所谓,符号而已。但又出现了另一种怪现象,就是勿敬别人敬自己了。如若勿信,请看事实:手机时代,有辰光勿想偷听别人个通话也难。商场里,地铁里,马路上,侬会经常听到“我就是王先生呀!”“我就是伊夫人呀!”有一次辣海一座高级办公楼里,我还听到某个辣拉搿幢大楼里气势老老足个人打手机,开口竟是“我是某某局洪局长!”我是呒没想法了。先生,夫人,局长,搿些也都是可以自称个么?我拼命搜寻记忆,看是勿是“古已有之”。搜肠刮肚,终于找到一例。对!土匪山大王之流,开口也都是“老子老子”个,至少叫大自己一辈,也是很敬自家个呢!

新民网茶馆由新民网出品
微信号:newteahouse
无节操、有道理
最麻辣,最有趣的时事脱口秀!
你今天脑补了吗?

新民网事由新民网出品
微信号:xinminwangshi
突发事、新鲜事、有趣事
感人事、烦心事等你来爆料!
扫一扫,关注有礼!

侬好上海由新民网出品
微信号:helloshanghai2013
吃喝玩乐、上海故事、同城活动
每天热爱上海多一点
加入小侬家族就对啦!

(新民网编辑:田诗雍)
今日热点

发布评论

评分:
 /  人已评
>>已有条评论

您还能输入140

查看网站地图

您还未登录
用户名:
密    码:
下次自动登录    找回密码
没有账号?    立即注册
新民网友:
评论成功

评论成功,谢谢参与!

点“看微博”查看您的上海滩微博

   

评论成功

评论成功,谢谢参与!